گزارش

کاهش انگیزه مطالعه وکتابخوانی در بین دختران و تاثیرات منفی آن بر بازار کتاب

بر اساس یک نظر سنجی از سوی سلام وطندار، پس وضع محدودیت‌های آموزشی بر دختران، میزان مطالعه و کتابخوانی در بین آنان کاهش یافته است. به گفته بعضی این دختران، با بسته شدن دروازه مکاتب و دانشگاه، آنان انگیزه شان را از دست داده و با کتاب خدا حافظی کرده اند. آنان گفته اند که قبل از این در هرماه کتاب خریداری می کردند و بخشی از زمان شان با خواندن کتاب سپری می شدند. گل افروز یکتن از این دختران گفته قبل از مسدود شدن دروازه آموزش برویش، کتابهای زیادی را مطالعه می کرده اما بعد از آن با کتاب و مطالعه خدا حافظی کرده است.
وضع محدودیت های آموزشی، فرهنگی وفعالیت های اجتماعی بر دختران و زنان، از عوامل اصلی کاهش انگیزه آنان خوانده شده است. آنان می گویند فعلا هیچ امیدواری و انگیزه برای آینده ندارند. کتابخوانی زمانی ارزش دارد که آینده نیز در قبال باشد. فاطمه یکتن از دختران بازمانده از آموزش می گوید در کارهای خانه که خواندن کتاب ارزش ندارد. خاطرات تلخ و منفی از دیگر عواملی گفته شده که سبب کاهش انگیزه بانوان از مطالعه و رو آوردن به کتاب خوانده می شود. دختران می‌گویند همزمان با شروع مطالعه و باز کردن کتاب، خاطرات مکتب و همصنفانشان تازه می شود که مانع مطالعه و تمرکز آنان می گردد.
شدت فقر و ناداری خانواده ها از دیگر عواملی است که سبب کمرنگ شدن مطالعه و کتابخوانی در بین دختران گردیده. زهرا می‌گوید دیگر خانواده اش توان خرید کتاب یا پرداخت ضمانت کتابخانه هارا ندارد و پدرش بیکار شده است. او می‌گوید به سختی نان خوردن پیدا می شود چه رسد به هزینه خریدن کتاب.
تعدادی از این بانوان اما هنوزم می‌گوید با وجود مشکلات و ناامیدی، اما خواندن کتاب تنها راهی است برای دوری از استرس، افزایش ظرفیت های فردی و اطلاعات عمومی. آنان تاکید می کنند که گاهی به مطالعه کتاب رو میاورند.
کمرنگ شدن مطالعه در بین دختران، کتابفروشان، نویسندگان و ناشران را نیز با چالش های جدی مواجه کرده است؛ حتی برخی کتابفروشی‌ها به دلیل نبود مشتری و مراجعین دروازه های شان را بسته کرده اند.
خبرگزاری رویدادها نیوز مینه حبیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا