گزارش

شکایت جوانان از هزینه کمرشکن عروسی

شماری از جوانان می گویند در وضعیت فقر و بیکاری کنونی درکشور، تامین هزینه های سنگین ازدواج (تا یک میلیون افغانی) از توان آنان خارج است و برای تامین آن مجبور هستند مهاجرت کنند. غلام حضرت باشنده کابل به رویدادها نیز می گوید یک جوان در این وضعیت بیکاری در طول عمر خویش نمی تواند ده لک افغانی را پوره کند. او اشاره می کند که بخاطر هزینه سنگین ازدواج، سن اش از ۴۰ گذشته اما هنوز نتوانسته عروسی کند و مجرد است. فاطمه خاشعی از دیگر باشندگان کابل از خانواده ها می خواهد که در قسمت ایجاد سهولت در ازدواج فرزندان شان بیشتر توجه کنند.
نجیبه مصباح زاده استاد حوزه و دانشگاه به رویدادها نیوز می گوید، سنگین شدن هزینه ازدواج، سبب افزایش طلاق، خشونت های خانوادگی، محرومیت های آموزشی و مشکلات متعدد دیگر شده است. به گفته وی، فروپاشی نظام اقتصادی خانواده بخاطر ازدواج، سبب می شود تا یک عمر عروس منت بکشد و طعنه بشنود. از نظر ایشان هزینه کمرشکن ازدواج سبب ازدواج های ناسالم شده که آثار و پیامدهای آن در جامعه دیده می شود.
حجت الاسلام عطایی کارشناس امور دینی به رویدادها نیوز می گوید از نظر دین اسلام، بهترین ازدواج آسان ترین آن است. وی اشاره می کند که بخاطر فقر و مشکلات اقتصادی، پرونده های طلاق در دفتر مراجع تقلید قطور شده است و هزینه سنگین ازدواج این موضوع را بیشتر ساخته. آقای عطایی تاکید می کند که از نظر اسلام گرفتن شیربها و مصارف بیجا در عروسی حرام است.
حجت الاسلام محمد آصف مصباح رئیس حسینیه های اهل تشیع در وزارت جج و اوقاف به رویدادها نیوز می گوید تا کنون در امر کاهش هزینه عروسی فقط در حد توصیه به مردم عمل کرده وبعد از این فیصله های عملی صادر خواهد شد و به شکل جدی از هزینه های کمرشکن جلوگیری می شود. آقای مصباح نیز می گوید رسم و رواج های فعلی کاملا در مغایرت و مخالفت با دستورات دینی است.

خبرگزاری رویدادها نیوز مینه حبیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا