گزارش

کمرنگ شدن زنان تجارت پیشه دربازارکار

  
زنان تجارت پیشه نقش مهمی را در رونق اقتصاد فامیل و ایجاد کار برای بانوان دارند. اما برخی موانع و محدودیت ها، سبب کاهش این نقش آنان گردیده است. سازمان ملل نیز در گزارشی گفته زنان تجارت پیشه برای هزاران خانم دیگر زمینه کاررا در افغانستان فراهم کرده. این سازمان گفته با وجودی که زنان تجارت پیشه مشکلات زیادی دارند اما بازهم فرصت های مهم کاری را برای زنان ایجاد کرده اند.
بر اساس گزارش این سازمان، نبود حمایت ها، بازار‌فروش و کمبود سرمایه از مهمترین مشکلات زنان تاجر است. اداره توسعه سازمان ملل گفته ۳۱۰۰ زن تجارت پیشه در افغانستان فعالیت دارند که ۴۱ درصد آنان از طریق قرضه بانکها و بقیه با پول قرض از فامیل‌و دوستان کارهای شان را به پیش می برند. آنان تاکید کرده که وضع محدودیت های متعدد از جمله ممانعت گشت و گذار و سفر بدون محرم شرعی
از دیگر مشکلات بانوان تجارت پیشه است. گفته ۷۰ درصد این زنان بخاطر این محدودیت نمی توانند به بازار و سفر بروند. این مشکل باید با رفع محدودیت ها حل گردد.
کاهش توان خرید مردم و کمرنگ شدن حضور زنان در بازار از دیگر مشکلات زنان تجارت پیشه است. همچنان بسته شدن آرایشگاه های مربوط به زنان از دیگر موانع و چالشها بر سر راه زنان بازرگان است.
به باور آگاهان حل این مشکلات و برداشته شدن این موانع از سر راه زنان، می تواند موثریت آنان را در اقتصاد و ایجاد فرصت های کاری چند برابر سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا