گزارش

برگزاری میله دهقان و سی ومین نمایشگاه محصولات زراعتی در فارم تحقیقاتی بادام باغ

نخستین نمایشگاه محصولات زراعتی سال ۱۴۰۳ به مدت چهارر روز از تاریخ ۱۳ تا ۱۶ ثور در فارم تحقیقاتی بادام باغ کابل برگزار شد. هدف این نمایشگاه هماهنگی بین بازرگانان ملی و بین المللی با دهاقین کشور و معرفی تولیدات داخلی به بازارهای داخلی و خارجی خوانده شد.

مسئولان امارت اسلامی افغانستان گفتند تلاش ها برای معیاری سازی تولیدات زراعتی و عصری شدن زراعت و آبیاری جریان دارد.

مولوی سطر اعظم عثمانی معین وزارت زراعت و مالداری گفت کشور در بخش تولید مواد خام به خودکفایی رسیده و تلاش ها جریان دارد تا سیستم زراعت و آبیاری عصری گردد. به خصوص با ایجاد بندها و توزیع تخم های اصلاح شده زراعتی.

ملا عبدالغنی برادر معین اقتصادی ریاست الوزرا در این مراسم گفت در بخش زراعت بودجه افزایش یافته و برای بازاریابی محصولات زراعتی، ایجاد بندها برای مدیریت آب، ماشینی سازی زراعت و آموزش دهاقین برای استفاده از ماشینری زراعت نیز تلاش ها جریان دارد.

مولوی عبدالسلام حنفی معین اداری ریاست الوزرا گفت برای خودکفایی زراعت تلاش ها جریان دارد. به گفته ایشان ۸۰ درصد مزدم از زراعت تامین معیشت می کنند. همه سکتورهای خصوصی در بخش ایجاد سردخانه و تکمیل کارهای باقی مانده آن سرمایه گذاری کنند. بخاطر بازاریابی فراورده های زراعتی پالیسی کارا روی دست گرفته شده.

مولوی عبدالکبیر معین سیاسی ریاست الوزرا از همه بازرگانان و شرکت های داخلی و بین المللی خواست که در بخش زراعت افغانستان سرمایه گذاری کنند. وی بر استفاده از تجارب جدید، عصری سازی سیستم زراعت و آبیاری‌تاکید کرد و اطمینان داد که هرگونه سهولت برای سرمایه گذاران در این بخش فراهم گردیده.

نماینده دهاقین در این مراسم گفت با وجودی که افغانستان دارای بهترین آب و خاک است اما هنوز سیستم زراعت و مالداری به گونه سنتی و غیر معیاری جریان دارد. دهاقین شرکت کننده در این نمایشگاه خواهان جلوگیری از واردات محصولات مشابه کشور گردیدند. خان محمد فروتن نسبت به کاهش مالیات و دستور امیرالمونین در‌ارتباط به استفاده مردم از محصولات داخلی تشکر کرد و گفت اکنون بهترین زمینه برای رشد زراعت فراهم گردیده.

در این مراسم پیام ملا محمد حسن آخوند ریاست الوزرا نیز بخوانش گرفته شد و تاکید شد که امارت اسلامی افغانستان از تمامی نیرو و امکانات برای توسعه زراعت و مالداری استفاده می کند

بااین حال شماری از شرکت کنندگان و غرفه‌داران در این نمایشگاه، می‌گویند که اگر حکومت به صنعت‌گران و تولیدات داخلی بیشتر توجه کند، آنان می‌توانند تولیدات داخلی را رشد دهند.

در این نمایشگاه صنایع دستی زنان شامل خامک‌دوزی، قالین‌ دست‌باف، کیف و سایر اشیاء تولیدشده توسط زنان، به نمایش گذاشته شده است

 در سی‌ومین نمایشگاه محصولات زراعتی که در سال ۱۴۰۳ در بادام باغ کابل برگزار شده، حضور غرفه داران زن پررنگ است. مرضیه باشند ولایت کندز غرفه‌دار در این نمایشگاه می‌گوید، این نمایشگاه فرصت خوبی برای افزایش ظرفیت و توانمندی زنان است؛ به خصوص کسانی که در بخش صنایع دستی کار می کنند.
عبدالخالق خدایدادی که در یکی از غرفه‌های این نمایشگاه محصولات زعفران ولایت هرات را به نمایش گذاشته، رویدادها نیوز می‌گوید که برگزاری نمایشگاه‌ها برای بازاریابی محصولات و آگاهی‌دهی مردم از تولیدات داخلی، بسیار مفید است. وی که مدت ۱۵ سال صادرات زغفران را می کند می گوید که زغفران به دلیل خالص بودن و کفیت بالا در مارکیت های دست اول دنیا مانند امریکا و سایر کشورها بارار خوب دارد. وی از هزینه بالای ترانسپورتی شکایت داشته و از مسولان می خواهند که در حل این مشکل توجه کند. او می خواهد که نمایشگاه متعددی دیگر حتی در سطح بین‌المللی نیز برگزار شود.
زاهدالله شنیواز از دیگر شرکت کنندگان می گوید مدت ده مسال می شود که عسل فروشی دارد و از کارش راضی است. او به هدف بازاریابی عسل‌هایش در داخل و خارج از کشور در این نمایشگاه شرکت کرده است.
این نمایشگاه که به مدت چهار روز برگزار شده، در روز چهارشنبه افتتاح و تا روز شنبه پانزدهم ثور در بادام باغ کابل ادامه دارد. در این نمایشگاه محصولات دهاقین از ۳۴ ولایت کشور به نمایش گذاشته شده و هدف آن هماهنگی بین دهقانان و تاجران خوانده شده تا محصولات در داخل و خارج از کشور به فروش برسد.

 خبرگزاری رویدادها نیوز مینه حبیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا