گزارش

تاکید مسئولان وزارت صحت بر دسترسی مادران و نوزادان به واکسین در کشور

در مراسم گرامیداشت از هفته جهانی واکسین در وزارت صحت عامه، مسئولان این وزارت تاکید کردند که حوادث طبیعی و غیر طبیعی و مهاجرت ها، سبب افزایش نیازمندی زنان و نوزادان به واکسین شده است. داکتر قلندر عباد گفت در سال گذشته با تطبیق واکسین جان ۴ تا ۵ میلیون کودک نجات یافته و از شیوع امراض خطرناک نیز جلوگیری شده است. وی تاکید کرد تمامی تلاش‌ها جریان دارد تا بیشتر کودکان در کشور به واکسین دسترسی پیدا کنند تا زندگی شان در مقابل امراض قابل جلوگیری، حفظ گردد. این واکسین ها شامل واکسین جلوگیری از فلج اطفال، تیتانوس، سرخکان و کوید ۱۹ می گردد. ایشان همچنان بر تطبیق کمپاین واکسین فلج اطفال به طور عادلانه و متوازن در کشور تاکید کرد و گفت مشکلات مهاجرت و فقر، سبب نیازمندی بیشتر مادران و نوزادان به واکسین شده است. ایشان خواهان همکاری سازمان‌ صحی جهان و یونیسف در بخش تطبیق واکسین و ارائه خدمات صحی معیاری در افغانستان شد.
مولوی عبدالولی حقانی معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه در این مراسم گفت، امارت اسلامی افغانستان به تمامی تعهدات شان عمل کرده و در بخش مبارزه با اعتیاد و درمان معتادین، پرداخت معاش کارمندان صحی و داکتران از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. وی تاکید کرد که اکنون نهادهای بین‌المللی به خصوص سازمان ها و موسسات صحی باید به تعدات شان عمل کنند و اعتبار خویش را در سطح بین‌الملل پایین نیاورند. ایشان گفت نهادهای بین‌المللی باید با توجه به تعهدات شان و حقوق بشری کودکان و مادران افغانستان، به دور از مسایل سیاسی، در بخش صحی و تطبیق واکسین‌ها در افغانستان همکاری کنند.
در این مراسم همچین گفته شد در سال گذشته تنها ۱٫۶ میلیون کودک و حدود ۸۰۰هزار مادر واکسین تیتانوس دریافت کردند. به‌رغم اینکه میلیون‌ها کودک زیر پنج سال واکسین فلج اطفال دریافت نمودند.
“خانم دیبیرا بیتیلس”نماینده سازمان صحی جهان با سخنرانی در این مراسم گفت،
“افغانستان در جریان جنگ‌های داخلی به‌شدت آسیب پذیر شده، به خصوص زنان و نوزادان که بیشتر نیازمند واکسین هستند. بنابر این ما پروسه واکسین را جهت کاهش و ختم وضعیت بحرانی و صحی اطفال، افزایش داده ایم.”
“پوریک دومینینک نماینده یونیسف یا سازمان حمایت از کودکان با سخنرانی در این مراسم گفت”ما ملزم هستیم تا درباره واکسین با حکومت افغانستان همکاری کنیم. تا تمامی مناطق و ساحات این کشور کودکان ۲ تا۵ سال از واکسین مستفید شوند. ما برای نجات جان کودکان پروسه واکسین را شدیدا گسترش می‌دهیم.”
در پایان این مراسم از خانواده‌ها و علما خواسته شد که برای تطبیق بهتر کمپاین واکسیناسیون، با واکسیناتوران همکاری کنند و فرزندان شان را از بیماری های خطرناک نجات بخشند.

خبرگزاری رویدادها نیوز مینه حبیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا