گزارش

حمایت و پشتیبانی ۴۰ کشور جهان از بیانیه ای مربوط به زنان افغانستان

در بیانیه تازه نماینده افغانستان در ژنو آمده است که زنان و دختران افغانستان باید بتوانند به طور کامل برابر و معنادار، در تمامی عرصه های زندگی آموزشی، سیاسی و اقتصادی مشارکت داشته باشند. در بخشی از این بیانیه از گزارشگر ویژه سازمان ملل نقل قول شده که وضعیت زنان در افغانستان را مصداق آپارتاید جنسیتی خوانده است.
این بیانیه از سوی نمایندگان کشورهای غربی و برخی کشورهای همسایه افغانستان تایید و امضا شده است. بر اساس گفته های صیراحمد اندیشه نماینده افغانستان در ژنو، چهل کشور جهان از بیانیه تهیه شده توسط دفتر ایشان در باره پیشتیبانی از زنان افغانستان حمایت کرده اند. آنان تاکید کردند که امارت اسلامی باید در قبال مسایل زنان پاسخگو باشند. اسامی نمایندگان کشورهای آلبانیا، استرالیا، اتریش، بلجیم، بلغاریا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، کرواسی، چک، دنمارک، استونیا، فنلند، فرانسه، آلمان، یونان، ایسلند، لتونی، ایرلند، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، مونته‌نگرو، هالند، نیوزیلند، لهستان، پرتغال، رومانیا، اسلوونی، اسپانیا، سویدن، سوئیس، ایتالیا و مجارستان از جمله کشورهای غربی در این فهرست دیده می شود.
تاجکستان، یمن و گواتمالا نیز از میان کشورهای همسایه افغانستان، این نامه را امضا کرده است.
امضاکنندگان نامه از اعضای اساسنامه رم خواسته‌اند با دیوان بین‌المللی کیفری برای تحقیق درباره وضعیت افغانستان همکاری کنند. آن‌ها همچنین از کشورها خواستند در زمان هر گونه تعامل با خکومت سرپرست ، بر تعهدات افغانستان برای احترام به حقوق بشر و مشارکت فعال زنان در گفت‌وگوهای آینده تاکید کنند.

خبرگزاری رویدادها نیوز مینه حبیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا