گزارش

نگرانی سازمان ملل از اوضاع بانوان در‌افغانستان

کمیته سویدن برای افغانستان نشست یک روزه را زیر نام “افغانستان فراتر از پشتیبانی‌های بشردوستانه – بررسی چالش‌ها و فرصت‌ها” در استکهلم برگزار کرد. در این نشست گزارشگر‌ویژه حقوق بشر سازمان ملل‌ ابراز نگرانی کرده است. در این نشست وضعیت زنان در مجموع بررسی شده است. ریچارت بنت دراین نشست گفته، حقوق زنان در دوسال گذشته در افغانستان در بخش های آموزشی، سیاسی و اجتماعی محدود شده است. از جمله در بخش اقتصاد و محروم شدن از فضای عمومی.
ریچارد بنت در این نشست در استکهلم گفته است که حقوق زنان و دختران در دو سال گذشته در این کشور محدود شده است. او گفته وضعیت دختران در بدترین وضعیت قرار دارد.
خاتم ایودیس نیز در این نشست گفته در دوسال گذشته وضعیت حقوق بشری در افغانستان ناگوار بوده است.
استیفن رودریگز، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان نیز که در نشست کمیته سویدن برای افغانستان حضور داشت، گفته است در افغانستان به یک دانش بنیادی و کاربردی در بخش حقوق بشر نیاز است. آنان گفته در این قسمت حتمن واکنش های تندی را نشان خواهد داد.
دبیرکل کمیته سویدن برای افغانستان نیز در این نشست اطمینان داده است که برای رفع چالش‌های شهروندان افغانستان کمک های شان همچنان ادامه خواهد داشت و در کنار‌مردم افغانستان خواهد بود.
وی همچنان از افزایش کمک ها برای مشکلات مردم افغانستان نیز خبرداد.
آزاده رجحان، رییس کمیته سویدن برای افغانستان نیز می‌گوید، ما همواره برای آینده افغان‌ها کار کرده‌ایم؛ اما فعالیت‌های ما تا وقتی موافق نخواهد بود تا هنگامی‌که استقامت، شمولیت و همکاری افغان‌ها را با خود نداشته باشیم. برای معنادار شدن فعالیت‌های ما نقش افغان‌ها مهم است.
مسولان حکومت اما همیشه از تامین حقوق زنان در چهارچوب دینی و اسلامی اطمینان می دهند. به گفته سخنگوی حکومت بعضی خواست‌ها که هنوز تکمیل نشده، نیاز به بعضی کارهایی دارد که باید انجام شود، به مراحلی باید برسیم که موضوع تعلیم و کار خانم‌ها است.
خبزگزاری رویدادها  نیوز مینه حبیب

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا