گزارش

نهاد‌های حامی رسانه‌ها مانع رسیدن کمک‌ها به خبرنگاران هستند

اعضای حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان بر عدم مشروعیت نهاد‌های حامی خبرنگاران و رسانه‌ها تاکید کرده می‌گویند که این نهاد‌ها مانع رسیدن کمک‌ها به خبرنگاران آسیب‌پذیر می‌باشند.
به گزارش خبرگزاری رویداد‌هانیوز؛ حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان امروز جمعه ۲۶ جوزا در یک نشست خبری در کابل نهاد‌های حامی رسانه‌ها و خبرنگاران را به سوء استفاده از نام خبرنگاران متهم کردند.
سید مهدی حسینی از اعضای حرکت دادخواهی خبرنگاران افعانستان گفت: یافته‌های حرکت دادخواهی نشان می‌دهند که نهاد‌های حامی رسانه‌ها مانع رسیدن کمک‌ها به خبرنگاران آسیب‌پذیر به خصوص خبرنگاران زخمی در ولایت بلخ شده اند.
آقای حسینی افزود::”نهادهای به اصطلاح حامی خبرنگاران که همواره شعار حمایت از خبرنگاران را سر داده؛ اما در عمل هیچ کاری در حق خبرنگاران زخمی و بیکار انجام نداده بلکه با سوء استفاده از نام خبرنگار و جامعه رسانه‌ای افغانستان، مانع رسیدن کمک‌های خارجی به جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران آسیب‌پذیر می‌باشند و پول‌های امدادی نهادهای بین‌المللی را در غیاب خبرنگاران به دست آورده و حیف‌ومیل می‌کنند”.
وی بیان داشت که یافته‌‌های حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که کمیته مصونیت خبرنگاران و اتحادیه خبرنگاران آزاد افغانستان مانع رسیدن کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی به خبرنگاران زخمی درحادثه انتحاری بر مرکز تبیان در مزارشریف شده‌اند.
شفیق محمدی از اعضای دیگر این حرکت گفت: ما هیچ نهاد را به رسمیت نمی‌شناسیم چون نهاد‌های به اصلاح حامی تا هنوز مشروعیت خویش را از خبرنگاران کسب نکرده است.
وی با اشاره به توافق جدید میان کمیته مصوونیت و افغان پاک گفت:این توافق در غیاب خبرنگاران و جامعه‌ی رسانه‌ی از آدرس این قشر صورت گرفته و لذا حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان که نمایندگان واقعی جامعه‌ای رسانه‌‌ها و خبرنگاران می‌باشد چنین توافقی را مردود دانسته و آن را خیانت به جامعه رسانه افغانستان می‌داند.
از سوی هم همایون امیری عضو دیگر حرکت دادخواهی گفت: حرکت‌دادخواهی خبرنگاران افغانستان خواستار پی‌گیری دوسیه‌های فساد مالی نهادهای حامی خبرنگاران است.
وی افزود: ما جدا از وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست می‌خواهیم که این دوسیه‌ها را پی‌گیری و نتایج آن را همه‌گانی کنند و در صورت اثبات فساد مالی این نهادها، حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان از مسدودشدن دروازه‌های این نهادها و محاکمه‌ کردن عاملین آن حمایت می‌کند.
روح الله یعقوبی عضو دیگر این حرکت گفت: با توجه به تحولات نزدیک به دو سال گذشته آمار بیکاری خبرنگاران به دلیل مشکلاتی که باعث مسدود شدن رسانه‌ها شده، در حال صعود است و با گذشت هر روز افزایش می‌یابد.
او گفت: ما خواهان تسهیل در پروسه توزیع پول صندوق ملی حمایت از خبرنگاران است و از حکومت سرپرست می‌خواهد که پول موجود در صندوق را از طریق یک روند شفاف به خبرنگاران توزیع کند.
سکینه ادیب عضو دیگر این حرکت روی مشکلات خبرنگاران زن صحبت کرده گفت که با تحولات دو سال گذشته زنان خبرنگاران با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند.
او افزود: ترقی و پیشرفت بدون رسانه و زنان خبرنگار نا ممکن است.
مینه حبیب خبرگزاری رویداد‌ها نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا