گزارش

گروهی از زنان در کابل در پیوند به بسته ماندن مکاتب دخترانه اعتراض کردند

شماری از زنان در کابل از بهر بسته ماندن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم دست به اعتراض زدند و خواستار بازگشایی مکاتب شدند.

این زنان در قطع‌نامه‌ی‌شان گفته‌اند که بسته‌ماندن دروازه‌های مکاتب به‌ معنای فاجعه‌ی فردا است.

آنان افزوده‌اند که فقر امروز از کمک دیگران چاره خواهد شد و گرسنگی منتج به مرگ نخواهد شد؛ اما بی‌سوادی «قتل‌عام» ملت است که سکوت در مقابل آن «شرمِ تاریخ» خواهد بود.

این گروه از زنان گفته‌اند که آنان با آگاهی وارد میدان حق‌طلبی شده است و به راه‌شان ادامه می‌دهند تا دروازه‌های مکاتب به‌ روی دختران باز شوند.

در بخشی از قطع‌نامه‌ی این زنان آمده است: «هر قدرت سیاسی با هر مفهومی که حضور دارد به ما ربطی ندارد، دروازه‎‌های مکتب را بگشایید تا این تراژیدی دردآور جهل ادامه نیابد».

این در حالی‌است که اجازه نیافتن دختران دانش آموز به مکتب در بیش از ده ماه پسین واکنش های فراوان را در درون و بیرون کشور به همراه داشته است.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در واکنش نشست علمای حکومت سرپرست طالبان که پشت درهای بسته برگزار شده است می‌گوید که ممانعت از آموزش دختران یا نادیده گرفتن حق آنان برای آموزش خلاف آموزه‌های اسلام است و باید در این نشست روی آن بحث شود.

آقای حکمتیار روز جمعه، دهم سرطان در خطبه‌ی نماز گفت که «اسلام چه می‌گوید؟ ائمه و فقهای ما چه می‌گوید؟ قرآن و حدیث چه می‌گوید؟»

او خواهان یک فیصله جامع و مورد قبول همه در زمینه‌ی حق دختران برای آموزش شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا