گزارش

ایجاد کمیته ۸ نفری برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه از سوی طالبان

طالبان از ایجاد یک کمیته هشت نفری به رهبری عبدالحکیم حقانی، رییس دادگاه عالی درباره بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم در کشور خبر می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری رویدادها نیوز به نقل از طلوع‌نیوز، خبر ایجاد این کمیته به هدف کار روی بازگشایی مکتب‌های دخترانه در حالی همگانی می‌شود که بیش از ۲۵۰ روز از ممنوعیت دختران دانش‌آموز از رفتن به مکتب‌های متوسطه و لیسه در سراسر کشور می‌گذرد.
انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان در این باره چنین گفت: این کمیته هشت عضو دارد، شامل علما و دانشوران است. اینها کار‌های خود را در مورد شروع شدن لیسه‌ها برای دختران تا حدی انجام داده و امیدوار استیم که در آینده نزدیک به شکل اساسی حل شود
خبر ایجاد این کمیته به هدف کار روی بازگشایی مکتب‌های دخترانه در حالی همگانی می‌شود که بیش از ۲۵۰ روز از ممنوعیت دختران دانش‌آموز از رفتن به .مکتب‌های متوسطه و لیسه در سراسر کشور می‌گذرد

 برخی از دختران دانش‌آموز می‌گویند که از اینکه از آموزش دور مانده اند، به ستوه آمده اند و برای اجازه یافتن از بهر رفتن به مکتب‌ها، لحظه شماری می‌کنند.

 فوزیه ، دانش‌آموز،دروالسوالی بگرمی گوید : ما از امارت اسلامی می‌خواهیم که مکتب‌های مار را باز گشایی کند در نخست ویروس کرونا و حالا حکومت طالبان آنها را از حق آموزش محروم کرده و در خانه نشسته اند: “بیش از یک سال می‌ شود که درس‌های ما نیمه تمام باقی مانده است. این گونه آیندۀ ما خوب نخواهد بود ما در مورد آیندۀ خود نگران استیم.”

 خسار دانش آموز صنف دوازدهم میگوید ” می‌گوید، برای آغاز دروس مکاتب همه سهولت‌ها وجود دارد و بهانه‌ای برای مسدود نگهداشتن آن وجود ندارد.

 نگینه دانش اموزلیسه سوریا از حکومت طالبان می‌خواهد، دروازهای مکاتب را به روی تمام دختران باز کند: “طالبان ضربه سخت را به دختران وارد کردند، دختران من در خانه نشسته اند، دو دختر من همیشه گریه می‌کنند، خواست ما از اینها این است که مکاتب را باز کنند، اعلام کنند که دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب بروند و زندگی آرام و آزاد داشته باشند

  این در حالیست که در آغاز سال تعلیمی در سوم حمل در جریان رفتن دختران به مکتب طالبان اعلام کرد که بخاطر طرح لباس آموزگاران زن و دانش‌آموزان تا حکم بعدی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم متوقف است.

این اعلام طالبان با واکنش‌های تند در داخل و خارج از کشور مواجه شد و انتقادها و اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا