گزارش

هدا خموش :در میان صد چهره تأثیرگذار مجله تایم قرار گرفت

مجله تایم گفته است که هدا خموش، یکی از فعالان حقوق زنان است که پس از سقوط کابل، به همراه بسیاری از زنان شجاع دیگر خطر بازداشت را به جان خرید و  برای مطالبه حقوق خود به خیابان‌ها آمد.

 هدا خموش برای شرکت در یک کنفرانس در اسلو به عنوان نماینده زنان افغانستان دعوت شد و از این فرصت برای انتقاد از طالبان استفاده کرد. در این کنفرانس نمایندگان طالبان نیز دعوت شده بودند.

به نوشته‌ی مجله تایم، خموش از وزیر خارجه طالبان خواست که دستور آزادی دو همکار بازداشت شده‌اش را بدهد. او گفت: «درد آن‌ها را با استخوان‌هایم در هزاران کیلومتر دورتر احساس می‌کنم و صدای ناله آن‌ها را در زیر شکنجه طالبان می‌شنوم.»

مجله تایم نوشته است که خموش با آگاهی از این که اقدامات او احتمالا برای او خطرات جانی در افغانستان در پی خواهد داشت، از صدا و فرصت خود استفاده کرد تا از مصائب کسانی که هیچ‌کدام را ندارند سخن بگوید.

گفتنی است که او، در ماه دلو سال ۱۴۰۰، زمانی که طالبان شماری از زنان معترض افغانستان را بازداشت کرده بودند، به نمایندگی از این زنان در نشستی که با حضور نمایندگان گروه طالبان در اسلو برگزار شده بود، شرکت کرد.

خانم خموش در سخنرانی‌اش در این نشست از امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان خواست به کابل زنگ بزند و دستور دهد دختران معترض بازداشت شده “فورا رها شوند.”

او در آن نشست گفت که با تجربه دست اول از زندگی زیر سلطه مستقیم طالبان به ناروی آمده تا پیام زنان معترض در خیابان‌های افغانستان بر ضد سرکوب و ترور را برساند که به گفته او جهان مقصر درجه یک آن است.

این فعال زن در نشست اسلو گفت که طالبان بر میلیون‌ها زن آپارتاید جنسیتی اعمال می‌کنند و آن‌ها را روزانه به طور نظام‌مند حذف، انکار، توهین و تحقیر می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا