گزارش

کمیسیون بررسی تخطی های رسانه ای در افغانستان دوباره فعال شد

ذبیح الله مجاهد  سخنگوی طالبان افزود: در اثر تلاش‌های پیهم وزارت اطلاعات و فرهنگ، کمیسیون بررسی تخطی‌های رسانه‌ای و کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات نیز امروز دوباره به فعالیت آغاز میکند

سخنگوی طالبان گفت: رسانه‌ها باید مواردی همچون اصول اسلامی، منافع ملی، جلوگیری از شایعه پراکنی، احترام به حریم خصوص افراد را حین گزارش دهی در نظر بگیرند.

در نشست بزرگداشت از روز جهانی آزادی مطبوعات از سوی وزارت اطلاعات و فرهنګ طالبان و فدراسیون نهاد‌های خبرنگاران و رسانه‌ها در کابل، روی مشکلات موجود فرا راه آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و کار رسانه‌ای تاکید شد.

مجاهد سخنگوی طالبان، ضمن تایید برخی مشکلات در امر اطلاع رسانی، از رسانه‌ها و خبر نگاران خواست تا به منظور جلوگیری از سو تفاهمات؛ اصول اسلامی، منافع ملی، جلوگیری از شایعه پراگنی، احترام به حریم خصوص افراد را حین گزارش دهی در نظر داشته باشند.

 مجاهد سخنګوی امارت اسلامی  ضمن تایید برخی از مشکلات در امر اطلاع رسانی ، از تعهد امارت اسلامی به ازادی رسانه ها و حق دسترسی به اطلاعات اطمینان داد. مجاهد از دوام کار رسانه ها و تلاش نهاد های ژورنالیستان و رسانه ها تمجید نموده و انتقاد را اصل مهم برای ورود اصلاحات در نظام دانست.

سخنګوی امارت اسلامی و معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنګ از رسانه ها و خبر نګاران خواست تا بمنظور جلو ګیری از سو تفاهمات ، موارداتی را حین ګزارش دهی در نظر داشته باشند:

۱ـ اصول اسلامی

۲ـ منافع علیای ملی

۳ـ جلو ګیری از شایعه پراګنی

۴ـ احترام به حریم خصوصی افراد

 مجاهد افزود در اثر تلاش های پیهم وزارت اطلاعات و فرهنګ ، کمیسیون بررسی تخطی های رسانه ای و کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات نیز از امروز دوباره به فعالیت اغاز میکند .

مجاهد افزود که پیشنهاد کاهش مصارف مالی رسانه ها را نیز به رهبری امارت اسلامی ارایه کرده و به زودی درین راستا نیز با رسانه ها همکاری صورت خواهد ګرفت

درادامه ابوذر صارم سرپلی عضو هیت رهبری فدراسیون نهاد های ژورنالیستان و رسانه های افغانستان ، به نمایندګی ازین فدراسیون در بخش از سخنانش گفت فدراسیون نهاد های ژورنالیستان ورسانه ها پیوسته با وزارت  اطلاعات و فرهنګ و سایر نهاد ی زیربط  در تلاش  است تا زمینه های بهتر فعالیت رسانه ای و تامین ازادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات را فراهم اورد تا خبرنگاران بتواند در فضای ارام و بدون خطر به اطلاع رسانی شان ادامه دهند.   ..

متین، رئیس خانه ملی خبرنگاران افغانستان گفت: تعهد ما در راستای فعالیت و حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران پابرجا بوده و هیچ نهاد و یا شخصی نمی‌تواند، عزم و اراده ما را تضعیف سازد.

  حفیظ الله بارکزی رییس شورای ژورنالیستان افغانستان و عضو هیت رهبری فدراسیون نهاد های ژورنالیستان و رسانه ها ، سخنران دیګر این محفل ، ضمن تقدیر از اقدام وزارت اطلاعات و فرهنګ بمنظور فعال سازی کمیسیونهای بررسی تخطی های رسانه ای و حق دسترسی به اطلاعات ، خواهان اتحاد نهاد ها و ژورنالیستان بمنظور تامین حقوق مادی و معنوی ژورنالیستان و رسانه ها شد .اقای بارکزی از نمایندګی سازمان ملل متحد درافغانستان ( یوناما ) خواست تا به تعهداتش وفا نموده و خبر نګاران بازنشسته و بی بضاعت را از طریق حسابات بانکی ایشان مورد معاونت نقدی قرار دهد.

رییس شورای ژورنلیستان افغانستان همچنان خواهان اغاز یک روند شفاف برای حسابدهی و حسابګیری از اشخاص و اداراتی شد که بمنظور کمک به خبر نګاران ، از مراجه مختلف پول ګرفته اند.

بارکزی ، فدراسیون را خانه مشترک ژورنالیستان و رسانه خوانده و افزود که دفاع قانونی ومشروع از حقوق هر خبرنګار و هر رسانه وجیبه این فدراسیون است رئیس شورای خبرنگاران افغانستان از نمایندګی سازمان ملل متحد درافغانستان (یوناما) خواست تا به تعهداتش عمل نموده و خبر نگاران بازنشسته و بی بضاعت را کمک نقدی نماید.

بارکزی همچنان خواهان آغاز روند شفاف برای حسابدهی و حسابگیری از اشخاص و اداراتی شد که بمنظور کمک به خبر نگادان از مراجع مختلف پول گرفته اند.

حماد رئیس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: از ۴۰۵ رسانه صوتی و تصویری که از سال ۱۳۸۲ بدین سو جواز فعالیت اخذ نموده بودند ۷۱ رسانه غیر فعال شده و تنها ۱۰ رسانه جواز‌های شانرا ملغی کرده اند .

عبدالحق حماد، رییس  نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، گفت: «در تمام افغانستان ۴۰۵ رسانه شنیداری و دیداری در این وزارت ثبت است از سال ۱۳۸۲ تا اکنون. آنها جواز های شان را اخذ کرده اند. شمار رسانه‌های که اکنون فعال است درنتیجه سروی وزارت ۱۹۸ رسانه در سراسر افغانستان فعال است»

همزمان با این مسوولان شماری از نهاد های حامی رسانه‌ها که در این نشست شرکت کرده‌اند، از امارت اسلامی می‌خواهند که به اصول کار رسانه‌ها و خبرنگاران حرمت بگذارند.

محمد بشیر عاطف، عضو فدراسیون نهادهای ژورنالیستان، گفت: «حکومت باید حس بدگمانی را نسبت به خبرنگاران از بین ببرد و به تمام مسوولان شان هدایت بدهد که به حقوق خبرنگاران احترام بگذارند.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در این نشست از مسوولان رسانه‌ها خواست که در نشر و پخش مطالب، منافع ملی و اصول اسلامی را درنظر گیرند.

این در حالی‌ست که متوقف ماندن کار کمیسیون‌های حق دسترسی به اطلاعات و تخطی‌های رسانه‌یی از مسایلی بوده است که همواره انتقاد هایی را در پی داشته است.

درهیمن حال شماری از خبرنگاران ایجاد این  کمیسیون را برای رسیدگی به مشکلات خبرنگاران و حمایت از خبرنگاران موثر می‌داند.

 عمر فارقی یکتن از خبرنگاران  امیدواری دارد که با ایجاد این کمیسیون‌ها قضایای خشونت علیه خبرنگاران نیز کاهش یابد. با ایجاد این کمیسیون‌ها قضایای خشونت علیه خبرنگاران نیز کاهش یابد.

   ثریا نورزی خبرنگارازاد می گوید  که با توجه به اینکه در هشت ماه گذشته شمار زیادی از خبرنگاران دستگیر، تهدید و لت‌وکوب شده‌اند، اقدام امارت اسلامی برای ایجاد این کمیسیون‌ها، می‌تواند امیدها را به رسیدگی و کاهش این قضایا افزایش دهد وی گفت  کمیسیون بررسی تخطی های رسانه ای هنگامی می تواند .سودمندو واقع شود که به طور مستقل ، مسلکی و شفاف فعالیت کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا