اخبار بروزشده

سازمان جهانی حمایت از کودکان:‌ کودکان در افغانستان با یک فاجعه روبه‌رو هستند

به گزارش خبرگزاری  رویدادها نیوز، این سازمان با نشر بیانیه‌ای هشدار می‌دهد، میلیون‌ها کودک اکنون گرسنه هستند، آواره شده‌اند و نمی‌توانند به مدرسه بروند و در کنار این زمستان زندگی را برای شان سخت‌تر کرده است.

وحید ۱۲ ساله باشند دهمزنگ کابل میگوید : پدر وبرادر کلان ندارم پدرم در یکی از حملات انتحاری جانش راازدست داد من و برادر کوچک ام  اکنون به جای درس و بازی های کودکانهٔ‌  روزانه به خاطرپیدا کردن یک لقمه نان بوت پالش میکنم تا برای خانه نان ببریم .

به گفته او،  خواهرش  که هنوز شش سال سن دارند،  پلاستیک‌ها را از کثافت دانی‌ها و روی جاده‌ها گرد آوری می‌کنند، و به فروش می‌رسانند. روزانه ۵۰ یا صد افغانی به دست می‌آورند که با همین مصارف خانه خود را پوره می‌کنیم

افغانستان از سال‌ها به این سو، به کمک‌های بین‌المللی وابسته است. بعد از خروج سربازان غربی و تصاحب قدرت توسط طالبان  ، بسیاری از پروژه های امدادی متوقف شده اند.  وزمستان  شدید و بالارفتن روز افزون قیمت ها، به این مشکلات افزوده می شوند.

کریستیانا مارتن، مدیر امور بشردوستانه این سازمان می‌گوید که قیمت مواد غذایی در افغانستان به بالاترین حدش رسیده و بسیاری از خانواده‌ها توانایی خرید آن را ندارند.

وی افزود:‌ خانواده‌ها در حال حاضر در تلاش یافتن غذا هستند. نزدیک به ۵ میلیون کودک در یک قدمی قحطی به‌سر می‌برند. بسیار مهم است که جامعۀ جهانی به حمایت از افغانستان ادامه دهد.

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، جنگ، تغییرات آب و هوا و ویروس کرونا را عواملی می‌داند که کودکان افغان در نتیجۀ آن با تهدید روبه‌رو اند. این در حالی است که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان چندین محموله کمک‌های بشری به این کشور رسیده، اما تا هنوز مشخص نیست که چه تعداد مردم این کمک‌ها را دریافت کرده اند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای نیز اعلام کرده که مردم افغانستان نیاز فوری به مواد غذایی و تجهیزات پزشکی دارند و طالبان تلاش می‌کند تا این کمک‌ها را افزایش دهد و همراه با گروه‌های بشردوستانه بین مردم توزیع کند. .

حکومت طالبان نیز بارها از جامعهٔ جهانی خواسته است تا کمک‌های بشری به این کشور را سیاسی ‌نکنند و در شرایطی که افغانستان با بحران شدید اقتصادی مواجهٔ است کمک‌های شانرا ادامه دهند.

  ____________________________

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا