گزارش

گرامیداشت از سالروز زندانی شدن علامه فیضانی در کابل

از پنجاه و یکمین سالیاد هفتمین بار زندانی شدن علامه محمد عطاالله فیضانی تحت عنوان ” افکار مولانا فیضانی در جهت اصلاح، اتفاق و پیشرفت جامعه” طی‌یک کنفرانس خبری در کابل برگزار شد. در این مراسم که توسط کانون فرهنگی علامه فیضانی برگزار شده بود، اعضای ارشد امارت اسلامی، اعضای اکادمی علوم و شخصیت های علمی و سیاسی شرکت کرده بودند.
هدف این برنامه بررسی نقش افکار مولانا فیضانی درجهت اصلاح، اتفاق و پیشرفت جامعه و معرفی اجمالی آثار و افکار جناب ایشان بود. به باور شرکت کنندگان ترویج افکار فیضانی در جامعه امروز یک نیاز اساسی است.
سید مرتضی امین استاد دانشگاه خصوصی دنیا در کابل در این مراسم گفت: مولانا فیضانی ۴۰ سال عمر گرانبهای خویش را صرف دعوت و وحدت اسلامی نموده و همچنان و پیام حق و نجات بخش اسلام را در بین جامعه بخوبی پیام رسانی کرد. به گفته ایشان، علامه فیضانی تسلط بر زبان های اوزبیک، دری، پشتو و عربی داشت و آثار زیادی از خود بجا گذاشت. آثار و جملات بجا مانده از ایشان برای تربیت جامعه، تقویت اخلاق داشت و اصلاح امور دارد. به باور آقای امین، علامه فیضانی بر تعلیم و تربیت نسل ذکور و اناث در جامعه تاُکید داشت و میگفت کشور بدون آموزش زن و مرد به ترقی نمی رسد.
خلیل الله ناصری مسوول فرهنگی کانون علمی و فرهنگی علامه محمد عطاء الله فیضانی در این مراسم، ضمن اشاره به سخنان شان برشخصیت عارف و یاران علامه فیضانی تاکید کرده گفت که برای پیشرفت یک جامعه باید اصلاحات فردی و اجتماعی صورت گیرد و بسوی وحدت و برادری حرکت کنیم. او گفت در تاریخ افغانستان شخصیت های فرزانه چون علامه فیضانی هرکدام تاثیرگذاری خاصی داشته که حاصل کارشان مایه سعادت مندی اقشار و طیف های مختلف جامعه بشری خصوصی جوانان بوده است. وی از امام ابو حنیفه پیشوای بزرگ احناف در بخش مذهبی، از مولانا بزرگ بلخ منصوف و مقتدای شیفتگان راه حقیقت، از سید جمال الدین افغانی، پیشرو و مبارزات آزاد خواهان، کشور های آسیایی و آفریقایی، ابوریحان بیرونی ، ستاره شناس و دانشمند علم و نجوم،از ابوعلی سینای بلخی در طبابت که بهره آفاق بوده و از ابو مسلم خراسانی، سلطان محمود غزنوی و احمد شاه درانی در عرصه فتوحات وکشورکشایی و غیره بزرگ و مفاخر نام برد.
محمد صدیق چکری وزیر پیشین وزارت ارشاد، حج و اوقاف در حکومت گذشته در این مراسم گفت که “جنگ میان حق و باطل از ابتدایی خلقت انسانها شروع و تا قیامت ادامه خواهد داشت بنا بر این باید انسانها در این جنگ طولانی آماده باشند و ما نیز افکار خود و مردم خویش را بسوی آبادی و ترقی مردم سوق دهیم”
وی افزود که آقای فیضانی ظاهرا در بند بود ولی کاملا فکر آزاد داشت و برای آزادی فکری جامعه تلاش می ورزید فعالیت هایش عملاجریان داشت.
همچنان محمد جاوید مومند استاد دانشگاه به اهمیت مبارزات فکری علامه فیضانی اشاره کرد و گفت، مبارزات فکری ایشان به مراتب مهمتر و موثرتر از مبارزه با توپ و تانک است. به گفته وی، مبارزه فکری فیضای سبب شد تا افکار جوانان پرورش یافته و آنان اصلاح و تربیت و مصدر خدمت شوند.
سخنرانان دیگر نیز به اهمیت مبارزات فکری علامه فیضانی اشاره کرده و گفتند، هیچ جامعه ای از راه فشار اصلاح نخواهد شد و اگر اصلاح هم شود موقتی خواهد بود پس باید اگر ما یک جامعه را اصلاح کنیم طریق اصلاح فکری و نرم تلاش بیشتر نماییم که نتیجه دایمی در جامعه دارد. آنان همچنان بر علم آموزی بر زن و مرد تاکید کردند.
علامه فیضانی نه تنها در بخش فکری و فرهنگی توجه داشته بلکه در ابعاد اقتصادی نیز افکار شان راهگشا است. عبدالنصیر رشتیا رئیس اتحادیه فابریکات ذوب آهن افغانستان در این مراسم گفت: علامه فیضانی در بخش اقتصاد،زراعت، معادن و تولیدات داخلی تاکید زیادنموده است. به گفته وی اگر یک جامعه وابسته به کمک های خارجی ها باشد هیچگاه پیشرفت نخواهد کرد زیرا وقتی خارجی ازاین کشور برود بد بختی دو باره از آن جامعه خواهد شد و خارجی ها در بدل هر کمک خود هدف های سیاسی خویش در تعقیب آن دارد که مردم ما باید دقیق متوجه پیامد آینده چنین کمک هارا داشته باشند.
این درحالی است که در افغانستان همواره رهبران و بزرگان چون فیضانی ظهور کرده تما متاسفانه بجای که از افکار ایشان پیروی شود، بیشتر مردم دنبال تفرقه، تبعیض و در تلاش حذف یکدیگر بوده. متاسفانه رهبری سالم چنین شخصیت ها در این آشفته بازارهای خودفروشی و وطن فروشی، جنایت و برادرکشی، تعصب و نفاق اندازی، سمت گرایی و زبان پرستی و ده ها امراض معنوی دیگر، سالم گرفتار هستند. از خداوند ج بخواهیم به زخم های ناسور ملت مرهم گذاری نمایند و رهبران دلسوز را نصیب‌مردم ستم دیده نماید.
 خبرگزاری رویدادهانیوز مینه حبیب

Comment

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا