گزارش

سازمان ملل: بیش از ۲ میلیون زن در افغانستان نیاز به حمایت‌های روانی دارند

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید، دو میلیون و ۲۰۰ هزار زن و دختر افغان آسیب‌پذیر بین سن‌های ۱۵ تا ۴۹ ساله، به حمایت‌هایی روانی نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری  رویدادها نیوز افغانستان  این ادارۀ ملل متحد روز گذشته  در توییتر خود گفت که این زنان و دختران افغان برای مصونیت و صحت جسمی و روانی، نیازمند کمک هستند.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که با تسلط طالبان بر افغانستان ابتلای زنان به بیماری‌های روانی در افغانستان افزایش یافته است.

 شهلا ۳۳ ساله باشنده کوته سنگی کابل می گوید : “از اینکه بیکار شدم خیلی رنج میبرم  از اینکه برکنار شدند و فعلاً وظیفه‌ ما معلوم نیست و از این‌که آینده‌ ما معلوم نیست، روی فکر و اعضاب‌ من  تاثیر منفی گذاشته است و حالت روحی‌ من روز به روز خراب شده میرود حالا همه زنان بیکار در  خانه‌های خود استند، روحیه من خیلی خراب شده، کارم را از دست دادم و نگران آینده خود هستم.”

بیش از یک سال از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد و طالبان در این مدت به بیشتر زنان اجازه آموزش و کار را نداده‌اند و پیامد این کار طالبان، مبتلا شدن شماری از زنان به بیماری‌های روانی است.

هر چند آمار دقیق مبتلایان به بیماری‌های روانی در افغانستان با تسلط طالبان وجود ندارد، اما ازدحام در معاینه‌های پزشکان روان‌درمان افزایش یافته است.

با این وجود، روان‌شناسان هشدار می‌دهند که تداوم محدودیت بر آموزش و فعالیت زنان، شمار بیماران مبتلا به بیماری‌های روانی را به بالاترین سطح خواهد رساند و حتی برخی از این بیماران به سناریوی خودکشی روی خواهند آورد.

  گزارشگر مینه حبیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا