گزارش

عبدالفتاح حکیمی : مشکل اصلی امروز افغانستان فقر است

 مرکز تحقیقاتی و مطالعات توسعه بین‌المللی آسیا امروز سه شنبه ( ۱۷ جوزا) گفتمان معارف، تحصیلات و فقر را با حضور داشت مقامات بلند پایه امارت اسلامی برگزار کرد.
عبدالفتاح حکیمی رییس مرکز تحقیقاتی و مطالعات توسعه بین‌المللی آسیا گفت: مشکل امروز افغانستان فقر است که باید برای بیرون رفت از آن تلاش صورت گیرد و هر شهروند از ظرفیت خود برای از بین بردن فقر در کشور تلاش کند.
آقای حکیمی افزود که ما تلاش کردیم تا بحثی را برای ریشه‌یابی فقر به راه‌اندازیم تا بتوانیم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم.
مرکز تحقیقاتی آسيا به هدف آن ایجاد شده که راه‌حل‌ها برای مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی را روی دست بگیرد تا مشکلات کشور حل شود.
. افزود که ما در تلاش هستیم تا بتوانیم مطالعات تحقیقاتی ما را در‌ جامعه پیاده کرده و روی مشکلات در جامعه کار ساز باشد

نس حقانی، عضو ارشد امارت اسلامی، گفت: «کشورهای غربی و متحدان شان که میلیاردها دالر را سالانه به نام کمک به اینجا آوردند، همه بخاطر ادامه جنگ بود، نه برای ترقی و آرامش افغانستان و مردم افغانستان، اگر نه اکنون هم همان ملت است اما آن شکل سخاوت نمی‌شوند.»

این عضو برجسته حکومت کنونی فقر و ناداری را در افغانستان میراث نظام‌های گذشته می‌داند و تاکید می‌ورزد که پس از حل مشکلات اقتصادی، بی‌سوادی و آموزش از مسایل دیگر استند که باید به آن پرداخته شود.

انس حقانی می‌گوید: «ملت ما از نعمت بزرگ سواد به علت‌های مداخله بیگانه‌ها و اشغال محروم شده اند به اندازه‌ که نیاز بود بدست آورده نتوانستیم اما از این به بعد اراده و عزم همه‌ ما این باشد که در پیشرفت و ترقی سواد کار کنیم.»

از سویی هم عبدالحق آخوند معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله گفت: مشکلات زیادی امروز دامن‌گیر مردم افغانستان است و یکی از این مشکلات مواد مخدر است که از حکومت‌های پیشین به ما رسیده است.
آقای آخوند گفت که رهبری طا-لبان می‌خواهد کشت‌و تولید مواد مخد را در افغانستان منع کرده و به جای آن مواد دیگر را جایگزین کند.

. در همین حال، شریفی بلخابی نماینده کمیسیون اهل تشیع گفت که فقر و بیکاری باید آسیب شناسی شود و بعد از آن روی بیرون رفت از فقر و بیکاری در یک جامعه اقدامات عملی صورت بگیرد.
قای بلخابی افزود که ملت افغانستان امروز با فقر و تنگدستی دست و پنجه نرم می‌کند و باید زمینه کاهش فقر را فراهم کنیم. عوامل دو تا است که فقر تحمیلی وفقر خودی است

 نزدیک به چهار دهه جنگ در کشور، باعث از بین رفتن تمامیزیربناهای اقتصادی و بیجا شدن صدها هزار نفر در داخل کشور گردیده و روند عادی زندگی مردم را مختل ساخته است. در طول این جنگها داراییهای اکثر مردم از بین رفت و روند فعالیتهای اقتصادی شان قطع گردید. جنگها سبب گردید نه تنها داراییهای فردی اتباع افغانستان به یغما برود بلکه داراییهای ملی آن نیز به کشورهای خارجی به خصوص همسایه قاچاق شود.

مینه حبیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا