گزارش

خبرنگاران: نهادهای حامی خبرنگاران را به رسیمت نمی شناسیم

شماری از خبرنگاران تحت نام حرکت دادخواهی خبرنگاران امروز در یک نشستی خواهان لغو این  نها د شدند

مبین احمد موحد؛ عضو حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان در این نشست خبری گفت: چند روز قبل سندی نشر شد که در آن یکی از نهادهای حامی رسانه

مبین موحد یکی از خبرنگاران گفت:” شما در جریان هستید که اخیرآ اسنادی از سوی انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان افشا شد که نشان می‌دهد،افراد غیر مسلکی به عنوان خبرنگار افراد زیر تهدید به نهاد‌های بین المللی معرفی شده است”.
آقای موحد میگوید:حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان با تماس‌های مکرر با انجمن خبرنگاران افغانستان خواهان روشن شدن پشت و پهلوی این قضیه شدند اما متاسفانه جواب قانع کنند از سوی این نهاد دریافت نکرده اند”.
آقای موحد افزود،انتشار این اسناد نشان می دهد که هنوز هم نهاد‌های تحت نام حمایت از خبرنگاران از هویت خبرنگاران سو استفاده کرده و نهاد‌های که در ۲۰ سال گذشته خون و پوست این قشر را مکیده پول‌های هنگفت از دونر‌های کمک کننده دریافت و حیف و میل کردند.
بربنیاد سازمان گزارش‌گران بدون مرز از ۵۴۳ رسانه ۲۳۱ رسانه نشرات خویش را به دلیل مشکلات مالی متوقف کرده اند که با وجود ۶ هزار و ۴۰۰ خبرنگار و همکار رسانه‌ای از کار بیکار شده است.
موحد تاکید کرد،اگرپول‌های وارد شده در ۲۰ سال گذشته حیف و میل نمی‌شد و درست مدیریت می‌شد تا ده سال دیگر رسانه‌ها به گونه‌ای نورمال به فعالیت شان ادامه می‌دادند.
مریم هوتک از خبرنگاران دیگر در این نشست گفت: زمینه‌کاری برای خبرنگاران زنان محدود شده ما از نهاد‌های بین المللی و حکومت سرپرست طالبان می‌خواهیم که به مشکلات خبرنگاران زن رسیدگی کرده و زمینه‌های کاری را برای خبرنگاران زن فراهم کنند.
در همین حال مصطفی شهریار یکی دیگر از خبرنگاران با انتقاد از کمیسیون تخطی رسانه ها گفت:” ما از وزارت اطلاعات و فرهنگ میخواهیم که این کمیسیون به فعالیت‌اش آغاز کند.
او افزود:” رسانه‌ها و خبرنگاران بازوی توانمند برای حکومت‌ها بوده و در راستای اطلاع رسانی و ایجاد روند شفافیت برای نهادها تلاش می‌کنند بنا خبرنگاران از حکومت سرپرست می‌خواهند که در زمینه دسترسی به اطلاعات با خبرنگاران همکاری نماید”.
شهریار در ادامه گفت:” روند کاری کمیسیون تخطی رسانه‌ها باعث خواهد شد که خبرنگاران با خاطر آرام به کارشان ادامه داده ازسوی دیگر سهولت برای نهادهای حکومتی نیز خواهد شد “.
محمد رقیب فیاض یکی از خبرنگاران افغان با قرائت قطعنامه حرکت داد خواهی خبرنگاران گفت:” خبرنگاران قبل از اینکه این حرکت را راه اندازی نمایند به همه آدرس‌های بنام حمایت از خبرنگاران مراجعه کرده و از آنها خواسته اند تا در روشنایی قانون و مقررات که خبرنگاران در آن دخیل باشند باید مشروعیت شان را از خبرنگاران اخذ کند ولی این نهاد‌های هیچ توجهی به خواسته‌های خبرنگاران نکرده اند”.
آقای فیاض گفت:” حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان به نهاد‌های بین المللی، خانواده رسانه‌ها و خبرنگاران اعلام می‌دارد که دیگر نهاد‌های حامی خبرنگاران را به رسمیت نمی‌شناسند و نزد خبرنگاران مشروعیت ندارند”.
او گفت: نهاد‌های حمایت از خبرنگاران از اعتبار برخوردار نیستند بنآ خبرنگاران از حکومت سرپرست حاکم و همه سازمان‌های دخیل در امور رسانه‌ها می‌خواهند که دیگر این نهاد‌ها را به عنوان نهاد حامی خبرنگاران و رسانه‌ها به رسمیت نشناسند.
اقای فیاض تاکید دارد،که حدود سه ماه قبل جمع کثیری از خبرنگاران حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان را به منظور جلوگیری از سو استفاده نام خبرنگاران توسط نهاد‌های حامی خبرنگاران راه اندازی کرده اند.
این در حالیست،که هفته گذشته فرحت نیوز،به یک مکتوبی از انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان دست یافت که هفت تن را به عنوان افراد سرشناس رسانه ی و شدیدا مورد تهدید به فدراسیون خبرنگاران پاکستان معرفی کرده بود.
قبل از آن اسناد و لیست ۵۰۰ نفری که سوی شورای ژورنالیستان افغانستان به رهبری حفیظ الله بارکزی به یکی از کشورهای اروپایی فرستاده شده بود،در آن افراد غیر مسلکی و حتی کارمندان پیشین دولتی بنام خبرنگار معرفی شده بودند.

چند تن را به سازمان های مددرسان معرفی کرده است؛ در حالی که آنها هیچ خبرنگار نبوده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا