گزارش

ملاله یوسفزی و شماری از فعالان در نامه‌ای به طالبان خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه شدند

ملاله یوسفزی و شماری از فعالان حقوق بشر با فرستادن نامه‌ای به طالبان از آ‌نها خواسته اند که به دختران اجازه مکتب رفتن بدهند. ملاله زمانی که شاگرد مکتب بود از سوی طالبان پاکستانی هدف شلیک قرار گرفت و زخمی شد.

وی در بیانیه‌ای که در تویترش منتشر کرده، گفته است که طالبان می‌خواهند دختران و زنان را از تمام زندگی عمومی در افغانستان حذف کنند

ملاله یوسف‌زی اضافه کرده است که در حال حاضر زنان در افغانستان به‌ خیابان‌ها می‌آیند و برای حقوق‌شان مبارزه می‌کنند. او از کشورها، از جمله کشورهای مسلمان خواسته است که در کنار زنان افغانستان بایستند.

ملاله گفته است که طالبان دختران را از رفتن به مکتب و زنان را از کار باز می‌دارند و آنان را از امکان سفر بدون مرد خانواده محروم و مجبور می‌کنند که صورت و بدن خود را کاملا بپوشانند.

او افزوده است که طالبان به‌ وعده‌شکنی خود ادامه می‌دهند و نگرانی درباره‌ی زنان و دختران پا برجا است..

او گفته است: «من از رهبران سراسر جهان می‌خواهم که برای پاسخگویی طالبان به‌خاطر نقض حقوق بشر میلیون‌ها زن و دختر، اقدام جمعی انجام دهند..»

 یوسفزی، فعال حقوق آموزش در سال ۲۰۱۲ در زادگاهش دره سوات پاکستان در حالی که سوار بس مکتب بود، از سوی تحریک طالبان پاکستان هدف شلیک گلوله قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

او که حالا ۲۴ ساله است با ایجاد یک صندوق غیرانتفاعی برای حق آموزش دختران دادخواهی می‌کند و این صندوق دو میلیون دالر در این بخش در افغانستان سرمایه گذاری کرده است..

 در این دستور که امروز شنبه هفتم می (۱۷ ثور) نشر شد امر شده است که “برای زنان مسلمان اصیل و بالغ رعایت‌کردن حجاب شرعی فرض و ضروری است.

در این دستور گفته شده است که با هر لباسی که بدن پوشانیده شود، آن حجاب است، اما افزوده که “تنگ و نازک” نباشد

رهبر طالبان گفته است که برای زنان، چادری “بهترین” نوع حجاب است. به گفته این وزارت، همچنین لباس و چادر مروج به رنگ سیاه موسوم به حجاب نیز حجاب شرعی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا