Uncategorized

دیده‌بان حقوق بشر: طالبان خبرنگاران منتقد را تهدید به مرگ کرده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی گفته‌است که مقامات طالبان خبرنگاران منتقد را تهدید به مرگ کرده‌اند.

طبق این گزارش  مقامات اطلاعاتی طالبان، از خبرنگاران خواسته‌اند که گزارش‌های‌شان را قبل از انتشار برای تایید ارائه کنند.

پاتریشیا گاسمن؛ مدیر آسیایی دیده‌بان حقوق بشر، گفته‌است: «مقررات رسانه‌ای جدید و تهدیدهای طالبان علیه روزنامه‌نگاران نشان‌دهنده تلاش‌های گسترده‌تر برای خاموش‌کردن انتقادات از حاکمیت طالبان است. ناپدیدشدن هر فضایی برای مخالفت و تشدید محدودیت‌ها برای زنان در رسانه‌ها و هنر ویرانگر است.»

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، شماری از خبرنگاران گفته‌اند که بلافاصله پس از انتشار گزارش‌ها در مورد سوء استفاده‌های طالبان، توسط مقامات محلی احضار شده‌اند.

یکی از خبرنگاران که از تفتیش‌خانه‌ها و ضرب‌و‌شتم مردم توسط طالبان شکایت کرده‌بود، گفت که معاون والی او را به دفتر خود فراخواند و به او گفت که اگر دوباره چنین چیزی را پخش کند، در میدان شهر «به دار آویخته خواهد شد».

همچنین کارمندان رسانه‌ها گزارش داده‌اند که مقامات اطلاعاتی طالبان به دفاتر آن‌ها رفته و به خبرنگاران هشدار داده‌اند که در گزارش‌های خود از کلمه «طالبان» استفاده نکنند؛ بلکه در همه نشریات از «امارت اسلامی» کار بگیرند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، طالبان همچنین رسانه‌ها را به ویژه در ولایات، تحت فشار قرار داده‌اند تا گزارش‌های مورد نظر خود را منتشر کنند و در برخی موارد به خبرنگاران دستور داده‌اند تا با آن‌ها مصاحبه کنند.

یکی از روزنامه‌نگاران گفته‌است: «بعد از این‌که ما را به مرگ تهدید کردند، آنچه را که گفتند منتشر کردیم. اکنون هم اول برنامه‌ها آیات قرآن و نعت پخش می‌کنیم؛ چون از امنیت خود می‌ترسیم.»

به گفته این نهاد بین‌المللی بسیاری از رسانه‌ها از ترس دفاتر خود را بسته‌اند و از راه دور کار می‌کنند. سردبیر یک دفتر رسانه‌ای تحت رهبری زنان گفت که کارکنان او از نام مستعار برای پنهان‌کردن هویت خود استفاده می‌کنند؛ زیرا طالبان آن‌ها را به «ترویج ارزش‌های غربی» متهم می‌کنند.

به تازگی وزارت امر به معروف و نهی از منکر، طالبان با وضع مقرارت جدید بر نشرات رسانه‌های تصویری، رعایت «حجاب اسلامی» توسط گوینده‌های زن را اجباری و نقش‌بازی کردن زنان در برنامه‌های تلویزیونی را ممنوع اعلام کرده‌است.

شیخ خالد حنفی؛ سرپرست این وزارت گفته‌است که شماری از رسانه‌ها برنامه‌هایی را نشر می‌کنند که در تضاد با شریعت اسلامی و عنعنات افغانی است و باید از نشر این برنامه‌ها خودداری شود.

لینک کوتاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا