گزارش

همزمان با نشست علما در کابل سازمان ملل خواستار «گفتگوی مستقیم» طالبان و زنان شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، امروز در یک نشست ویژه، وضعیت حقوق زنان افغانستان را بررسی کرد. نمایندگان کشورهای عضو این شورا و سفیر دولت پیشین افغانستان در سخنرانی‌های خود وضعیت زنان افغانستان را نگران کننده خواندند.

میشل باشله، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در این شورا گفت که «امروز، دوباره از مقام‌های طالبان می‌خواهم که این درخواست‌های فوری زنان برای نشستن بر سر میز (گفتگو) را بپذیرند و در گفتگویی معنادار با آن‌ها شرکت کنند.» او تاکید کرد که «اگر وضعیت تغییر نکند، آینده (افغانستان) تاریک‌تر خواهد بود.»

او گفت در جریان سفر به افغانستان با مقام‌های طالبان گفتگو کرده است. او افزود که مقام‌های طالبان به او گفتند که آن‌ها امور را براساس قانون شریعت اسلامی پیش می‌برند.

خانم باشله همچنین گفت:«در دیدار با فعالان زن در کابل پیام تاثیرگزاری که از آنان دیدم، واضح بود، آنان خواستار گفتگوی مستقیم و حضوری با حکومت سرپرست طالبان هستند. کار برای تحقق درخواست این زنان ادامه دارد.»

منع تجمع فعالان زن، بازداشت و ارعاب، تبعیض جنسیتی و اعمال محدودیت و در کل حذف زنان از جامعه از نگرانی‌های اصلی سخنرانان این نشست بود.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان نیز در سخنانی از طریق ویدیو کنفرانس گفت: «اطلاعات از مناطقی تحت کنترل طالبان در زمان تصرف قدرت از جمهوری اسلامی پیشین تاکید بر این داشت که فروکاستن نقش زنان در مرکز ایدئولوژی‌‌شان است».

او افزود که ازدواج اجباری زودهنگام و کودک‌همسری، محدویت رفت و آمد و منع تحصیل دختران از جمله نقض حقوق اساسی زنان که طالبان اعمال کرده است.

او گفت که عملکرد طالبان در سرکوب زنان در جهان بی‌‌پیشینه است. او به طور نمونه به نشست بزرگ علما در کابل اشاره کرد، که به گفته طالبان مردان در این نشست از زنان نمایندگی می‌کنند.

او خواستار تشدید فشارهای جهانی به ویژه توسط کشورهایی ‌شد که به افغانستان کمک می‌کنند تا طالبان را به رعایت کنوانسیون‌های حقوق بشری متعهد بسازند.

نقض حقوق اقلیت‌ها از جمله شیعیان و دگرباشان جنسی نیز از نگرانی‌های بود که سخنرانان ابراز کردند.

نصیر احمد اندیشه، سفیر دولت پیشین افغانستان در ژنو در سخنانی گفت: «زنان و دختران افغان در بدترین وضعیت حقوق بشری قرار دارند، صدای آنان شنیده نمی‌شود و جامعه جهانی نیز مردم افغانستان را فراموش کرده است.»

او افزود که طالبان این روزها با ۱۲ هزار نیرو امنیت یک نشست را در کابل گرفته است که در آن نه نمایندگان مردم و نه زنان وجود دارد و فردا مطمئنا به این بهانه در این نشست خواستار کسب مشروعیت و رسمیت از جامعه جهانی می‌شوند.

امروز، هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در سخنرانی در نشست علما در کابل درباره بازگشایی مدارس دخترانه و حقوق زنان صحبتی نکرد اما تاکید کرد که حکومت طالبان تحت هیچ شرایطی از خارجی‌ها حرف‌شنویی نخواهند شد.

فوزیه کوفی، عضو سابق پارلمان افغانستان نیز گفت: «هیچ امیدی برای زنان باقی نمانده، افغانستان یگانه کشوری است که زنان در آن طرد شده و هر روز به دلیل فقر و اضطراب شدید دست به خودکشی می‌زنند.»

خانم کوفی از جهان خواست تا طالبان را پاسخگو بسازند. او در این نشست افزود که «اگر به آمار ببینید از ۲۸ درصد حضور زنان در پارلمان و ۳۰ درصد در خدمات عامه بود، این رقم حالا به صفر رسیده و تنها حالا یک و نیم میلیون دختر به مکتب می‌روند.»

خانم کوفی گفت که طالبان دین اسلام را در سراسر جهان «بدنام» می‌سازند. او افزود که از کشورهای اسلامی «می‌خواهم تا علیه طالبان بایستند و بگویند که آنچه آن‌ها به نام تبعیض جنسیتی انجام می‌دهند هیچ ربطی به این دین ندارد.»

او تاکید کرد که افغانستان کشوری مرکب از فرهنگ‌های گوناگون است و ریشه عمیق فرهنگی در تاریخ منطقه دارد و طالبان به هیچ عنوان نمایندگی از این فرهنگ‌ها و دین اسلام نمی‌کنند.

نهاد زنان معترض افغانستان نیز پیش از برگزاری نشست شورای جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد، یک نامه سرگشاده به این شورا فرستاده و خواستار تامین حقوق زنان در حاکمیت تحت سلطه گروه طالبان از سوی جامعه جهانی شدند.

در این نامه آمده است که «وضعیت زنان در افغانستان روز تا روز فاجعه‌بار شده است، زیرا به قول آن‌ها حاکمیت طالبان زنان افغان را «ناقص‌العقل» خوانده و آن‌ها را از حق کار و آموزش محروم کرده است.»

نماینده آلمان در این نشست گفت: «سرکوب زنان به شکل سیستماتیک از سوی طالبان تا هنوز ادامه دارد. طالبان به گونه سیستماتیک زنان و دختران را سرکوب می‌کند، آزادی‌هایشان را از آن‌ها گرفته و از جامعه آن‌ها را حذف می‌کنند و با این کار، افغانستان را از آینده‌اش محروم می‍‌سازند.»

نماینده کشور نیوزیلند نیز گفت: «زنان در افغانستان در انتخاب حضور و سهم‌شان در جامعه باید آزاد باشند. مهم‌تر از همه آنان حق دارند تا درس بخوانند و آینده شان را بهبود بخشند. ما به پایان فوری نقض حقوق بشر، خشونت و بدرفتاری علیه زنان در افغانستان تاکید می‌کنیم.»

اعضای این نشست از طالبان خواستند تا به حقوق زنان و دختران افغانستان احترام بگذارند، اجازه بدهند کودکان بدون تبعیض به مدرسه/مکتب بروند و تصمیم‌هایشان را در قبال محرومیت زنان را پس بگیرند.

در این نشست که حدود سه ساعت طول کشید، شماری از فعالان و مدافعان حقوق زن نیز از آنچه در مورد نقض حقوق بشری و به ویژه حقوق زنان و دختران دیده و شنیده‌اند، صحبت کردند.

قرار است شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، پس از ارزیابی این همه اطلاعات پیش نویس یک قطعنامه را در پنجم جولای روی میز بگذارد و تا دو روز دیگر در مورد آن تصمیمی گرفته خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا